tisdag, december 13, 2011

Pimpel och expandering!!

Som ni kanske lagt märket till är det väldigt dålig aktivitet här just nu. De har sina förklaringar faktiskt, det har blivit lite fiske då flugsäsongen är över för detta år och att isen har lagt sig. Isen har även lagt sig väldigt sent i år och därav har pimpelfisket dragit igång sent. Men en tur har vi hunnit med på isen. En ganska lyckad tur också faktiskt, för en av oss i alla fall. Sen har vi även planerat in att ha flugbindnings kvällar någon gång i veckan. Men den största anledningen till dålig uppdatering är att bloggens framtid och upplägg är under uppbyggnad. Håll till godo, vi har lite överraskningar att bjuda på.

måndag, november 07, 2011

Flugbindning!

Med lite ny införskaffat flugbindnings material, otroligt fint rävhår. Har jag bundit ihop några tubisar till nästa år.

Black Kryptonit

Flomflua

måndag, oktober 31, 2011

Avslut=förberedning!

Imorgon kliver vi in i November månad, vilket innebär att detta års flugfiske säsong börjar gå mot sitt slut. Året kan sammanfattas på ett vis, en aning ensamt har de varit vid vattnet, då Micke varit ute på andra äventyr på en annan kontinent. Men någon fisk har jag kunnat landat, trots att de inte blivit lika många fiskedagar som man hoppats på.

Förra året vid den här tid punkten var jag och Mick ute och smög på nyisen med pimpel stickorna. I år har inte isen riktigt lagt sig en då vi fortfarande ligger på plus grader dom flesta dagarna. Och i med att flugsäsongen är slut, innebär det att man måste börjar förbereda sig för nästa års säsong. Så har gjort en beställning på diverse flugbindnings material, för att kunna fylla upp tub-flugaskarna. Så framöver kommer jag nog slänga upp lite flugbindning på denna blogg, och kanske isen även lägger sig så de blir lite nyis pimpling.

fredag, oktober 14, 2011

Länge sedan sist!

Nu var det länge sedan de var aktivitet här, beroende på att de blivit lite fiske och därmed lite att skriva om. Men lovar att försöka uppdatera lite mer, kanske med lite flugbindning och andra tankar. Men idag har de faktiskt blivit en liten sväng även om de är ett slags fiske man egentligen inte talar högt om på denna blogg. Jag har nämligen brutit mot alla paragrafer i The Fly Code, och dammat av spinn spöt som stått hela sommaren och samlat damm i garderoben. Kastade lite med olika drag och wobbler innan jag knöt på bottenmete, ja ni läste rätt bottenmete. Kände att jag behövde det idag sitta med en varm kopp kaffe och bara vänta. Lyckades även kroka en öring som tyvärr slet sig när jag skulle sträcka mig efter håven.
Har även snackat lite med min vapendragare Micke via det stora social media som är så populärt. Som just nu befinner sig i Honduras, det blev tyvärr inge big game fishing för hans del, då priserna var lite väl saftiga på de tydligen. Fisketarmen skriker rejält för Micke emellanåt får jag höra.Vi har också börjat planera lite lätt för nästa säsongs fiske. Och har kommit överrens om att vi ska försöka satsa lite mer på att filmning och leverera lite fiske blandat med en gnutta humor. Det lutar också åt att de kan bli en resa till Slovenien i Maj om allt går som planerat, vilket ska bli riktigt häftigt.
Tight lines!

lördag, september 10, 2011

Dräkt byte!

Vi börjar nu gå mot kyligare tider och laxen börjar tappat den silvriga färgen för att dra på sig lekdräkten med en grå/brun färg. Vilket innebär att laxen blir en aning lättare att lura, dock är de inget man tar reda på för att äta. Har under dagen varit ner till indalsälven och kastat lite från båt, det går bra med vatten i älven vilket är positivt. Fick denna tur årets första lax känning, var dock inte så fokuserad vid det tillfället så jag bommade chansen att kroka den, men men så är fisket. Hoppas bara att de inte dröjer så länge till nästa hugg bara, blir troligtvis en sväng ner imorgon också. Nu längtar man mest efter att havsöringen ska börja entra våra vattensystem.

Tight Lines !

onsdag, augusti 31, 2011

Snart så!

Nu har det varit väldigt dålig uppdatering här jag vet. Och de beror helt enkelt på att det har blivit lite fiske på senaste tiden. Den största anledningen till de är att jag ledsnat på att fiska i Indalsälven och inte haft ork att åka iväg någon längre sträcka. Men snart drar havsöringsfisket igång och då lär de bli några besök i Indalsälven och förhoppningsvis någon tur till ljungan.

söndag, augusti 14, 2011

Gimån

Helgen har bjudit på fiske i Gimån, åkte dit med min far och hans två vänner Kenneth och Peter. Dag ett tillbringade vi vid det gröna området och dag två vid det gula området. Och med vår lätta utrustning var helt klart det gröna området bättre enligt oss, där vi kunde fiska med våra torrflugor, nymfer och mindre streamers. Det gula området skulle man nog hellre haft lite grövre spö för att kunna dunka ut lite större tuber och komma ner på djupet till den grova öringen. Fångsten under helgen blev ganska dåligt, bara småfisk med en topp på en harr på cirka 35cm. Men blir absolut ett återbesök till Gimån nästa år, då tidigare på säsongen då det förhoppningsvis kläcker mer insekter. Och vem vet, kanske även med ett grövre spö för att jaga den jämtländska storöringen.

torsdag, augusti 04, 2011

Ammarnäs!

05.00 på fredag morgon ringer väckarklockan, känner mig riktigt pigg och taggad trots tiden på dygnet. Käkar en snabb frukost och påbörjar packningen av bilen. Gör en extra funderare när bilen är packad för att se om jag kommer på något som är glömt. Inte de? Ja de märker vi väl när jag kommit upp på fjället. Pillar in en blandskiva i stereon på bilen och lämnar parkeringen med slutdestination Ammarnäs, med stopp i Vännäs för att plocka upp Henrik.

Väl framme i Vännäs väcker jag Henrik som haft svårt att sova kvällen innan om det beror på sug efter fiske eller den nysnaggade frisyren vet jag inte. Efter lite inhandling av proviant för att kunna överleva några dagar på fjället åker vi äntligen mot Ammarnäs. Efter ett par timmar i bil där diskussionerna härjat fritt kring gamla minnen från gymnasiet och förväntningar kring resan når vi tillslut fiskecentrumet i Ammarnäs. Vi köper fiskekort och får ett och annat tips innan vi parkerar bilen och slänger upp den alldeles för tunga ryggsäcken på ryggen. Man lärde sig tydligen inget från förra året att man kanske skulle dra ner lite på packningen, men man kan ju behöva allt som är i ryggsäcken. Tanken är att vi ska nå en fjällsjö efter ett par km vandring med en rejäl stigning. Henke konstaterar att han kanske skulle att tränat lite innan resan i alla fall, det var ju trots allt 2år sedan vi slutade spela hockey. Vi börjar närma oss trädgränsen när svetten lackar i pannan denna extremt fina kväll och vi stannar till vid en bäck för att fylla på vattenflaskan. När vi står där och tar igen oss gör vi upptäckten att det kläcker rikligt med Bibio pomonae även kallad ryssflugan, hoppas bara inte öring har ätit sig mätt när vi anländer. Tillslut når vi fram till sjön och slänger av oss ryggsäcken för att andas ut. Nu vart prio ett att lägga ölen på kylning för att sedan slå upp tältet. När tältet är på plats avnjuter vi ölen i kvällssolen samtidigt som vi spanar ut över sjön för att se några vakringar som bildas, livet är inte allt för dumt just nu. Ölens sista droppar har nu slunkit ner och vi känner att kropp och själ behöver lite sömn efter en lång dags resande, så vi låter spöna stå och vänta tills imorgon bitti för att du försöka lura några öringar.

Nästa morgon kravlar man sig ut ur tältet lagom mörbultat, himlen ser ganska mörk och tråkig ut. Men nu rycker de i fisketarmen och jag tacklar i ordning spö för att gör några kast innan frukost. Gör några kast precis nedanför tältet med en gammarus imitation, innan jag går en bit bort samtidigt som Henrik kommer ner till sjön med spöet i högsta hugg. Jag sätter mig och kollar om jag kan se något vak, men icke. Jag knyter därför på en pheasant tail nymf med guldskalle. Rullar ut första kastet och två korta hemtagningar senare möts jag av ett kraftigt hugg och en härlig rusning ”JA! den är fin, hämtar du håven Henke” ropar jag när ännu en rusning görs och jag börjar komma in en bra bit på backingen. När jag efter några minuters drillande äntligen får se fisken kommer Henke ner med håven. Tillslut omringas den otroligt fina öringen av håvnätet och det så viktiga glädje ropet kommer. Vågen stannar på 1,6kg,”härligt, vilken start!”. Men det ska visa sig vara långt till nästa hugg!

Det fortsatta fisket denna dag går trögt trotts en del vak, så det blir ett par koppar kaffe, en utsökt stekt öring med en fjällbäcks kyld öl och en fantastiskt utsikt. Vi bestämmer oss att gå ner och mot bilen nästa morgon. Halvvägs på vandringen ner börjar de regna ganska kraftigt och man får genast lite extra krafter för att komma ner, som väntat var det mycket lättar att gå ner än upp.

Det fortsätter regna nästa hela dagen och vi åker runt och kollar kring Vindelälven innan vi sätter oss till bords på Wärdshuset och får oss en bit mat och en kall öl. Tankarna börjar genast snurra i huvudet att man kanske skulle börja inrikta sig på ett fiske där man kan bo på en fiskelodge, äta god mat och sova skönt. Istället för att springa upp och ner på fjället med en packning på 30-35kg och sova i ett tält, men det har ju sin charm det också.

Nästa etapp blir att bege sig upp mot en liten å med hopp om att kunna lura någon öring i strömmande vatten också. Denna vandring är kanske något längre än den senaste, luften är alldeles tjock av Bibios och mygg som gör att man är lite mer lätt irriterad än vanligt och den vanligaste kommentaren på resan användes flitigt ”åh fy fan!”. Väl framme när tältet är på plats vid en sträcka som ser ganska het ut tar vi oss en liten Whiskey ”den är för ryggen!”. Henke bestämmer sig för att försöka vila någon timme, jag tar spöet och går för att söka lyckan. Två timmar senare kommer jag tillbacka till tältet och har inte sätt en fisk, så lagom bitter gör vi i ordning lite käk. Efter maten går vi upp mot ett par mindre tjärnar för att se om något liv finns i dom, där landar vi ett par mindre öringar innan vi ger upp och kryper till kojs. Jag faller in i en djup sömn ganska omgående. Och får reda på nästa morgon att så inte blev fallet för Henrik, han hade fullt upp med att jaga lämlar som sprang under tältduken, det märktes för övrigt att det var lämmelår detta år då det var riktigt mycket lämlar, möss och råttor på fjället. Efter frukosten gör Henke ett försök att sova nu istället, och ladda inför kvällsfisket, jag däremot går utvilad en bra bit uppströms i den gassande solen. Ungefär en km högre upp från tältplatsen börjar äntligen lite fisk visa sig. Öringen står och äter smörgåsbord av döda Bibios som kommer flytande. Jag landar några mindre samt en öring som jag tar reda på för att gå tillbaka för att äta. När jag berättar för Henrik om de lite mer lugnflytande området högre upp där det vakar rikligt, skiner han upp efter att ha tappat hoppet lite efter den tröga inledningen. Det blir även ett dopp i ån efter maten för att tvätta av kroppen det värsta av fräna dofter som man samlat på sig under vistelsen.

Kvällsfisket visar sig innehålla nästan allt. Öringarna vakar fortfarande fast något färre än tidigare på dagen. Henrik vadar över och fiskar längs andra sidan. Fisken är väldigt skygg och så fort linan landar över den sticker den iväg, så det gäller att smyga sig fram och lägga kasten med precision. Knotten eller som de kallas i norra Sverige sviern börjar ta för sig av vårt kött och blod. Vi söker oss sakta upp ströms på var sin sida ån och kastar på vakande fisk. Jag ser ett riktigt fint Head And Tail vak mitt i ån, ställer mig bland buskarna där jag kan utföra ett bra kast som kan få en fin drift mot vaket. Väntar en stund för att den ska visa sig igen, när den går upp och tar ytterligare än Bibio ser jag att den är riktigt stor. Första kastet landar en meter ovanför vaket med en perfekt drift in, får en känsla av att nu kommer den ta. Vilket den också gör och mothugget sitter, en kraftig rusning nedströms, blir tvungen att göra ett skutt ner i vattnet för att undvika att trassla in linan i buskarna. Öringen försätter bara gå nedströms tills tafsen går av, spöet åker i vattnet och ett skrik i frustation. Går in mot land och sätter mig med en tomhet inombords med ett konstaterande att jag tappat mitt livs fisk.

Resan hem fylls av tankar kring hur stor var fisken, som vi aldrig kommer få veta utan den kommer förbli en historia där öringen växer och växer för varje gång den berättas. Men det är ju trotts allt tjusningen med fisket.

fredag, juli 22, 2011

Förberedning!

Vattnet vägrar stiga i älven och himlen har en mörk nyans så denna kväll har jag suttit vid bindstädet för att täppa igen hålen i flugaskarna. För om en vecka beger jag och Henrik från fisketema oss till Ammarnäs för en veckas fiske på jakt efter öring och röding. Planeringen har börjat ta fart och vi diskuterar vad som kan behövas och vad som kan skippas för att få ner vikten på packningen, då det kan bli en bits vandring emellanåt. Men tillbaka till flugbindningen, jag har bundit några förtyngda nymfer för att kunna komma ner lite på djupet om fisken inte vill stiga till ytan. Även nattslädor har bundits, som alltid kommer till användning. Till flugbindningen har även de bästa från Tjeckien gjort mig sällskap för att förbättra kreationerna.

Tight Lines!

söndag, juli 17, 2011

Vem drog ur proppen?

Vem drog ur proppen? Vart en kort sväng igår till älven för lite laxfiske, men det var oerhört lite vatten så det var nästintill ofiskbart. Så vart endast lite kastträning och ett par koppar kaffe, det var förövrigt en riktigt fin kväll. Så idag skippade jag laxfisket och tog istället med mig den lättare utrustningen till älven för lite harrfiske. Vart en hel del harr, dessvärre ingen storlek på dom. Men en liten matbit fick följa med hem som precis avnjutits på en hårdbrödmacka. Får hoppas på lite vattenhöjning i älven till veckan så förutsättningarna blir lite bättre.

torsdag, juli 14, 2011

Hoppet är det sista...

Laxtimmarna börjar nu räknas, har två dagar varit och kastat lite efter lax i Indalsälven. Det blir både träning av kastteknik med förhoppningsvis lite inslag av något hugg. Börjar sakta men säker få lite längd på kasten nu, dock blir inte alla kast fullt lika bra. Men jag jobbar på de, att få upp lägsta nivån lite. I tisdags när jag var nere syntes ett fåtal laxar till inom mitt synhåll. Men igår när hela Sveriges befolkning satt och hoppades på vinst i fotbolls VM-semifinalen visade sig många laxar, ja dom nästan hoppade ner i vadarbyxorna. Det är också lite vatten i älven som gör fisket trögt, bara hoppas på att de pengakåta vattenbolagen kan släppa på lite vatten så hoppet om att lyckas landa en lax ökar. Säger som William Moberg Faulds "Hoppet är det sista som lämnar en fiskare".

lördag, juli 09, 2011

Kamerafiske!

Har blivit dåligt med fiske på den senaste tiden vilket är riktigt dåligt. Har bara varit ner till Indalsälven och kastat någon timme efter lax. Som nu börjar inta älven, ryktena går att någon enstaka har blivit tagen på spö nu. Så till veckan blir det nog några svängar ner igen för att påbörja den hårda vägen till årets första lax,100 timmar per lax är det väl som gäller.

Spana även in http://www.vgtv.no/#!id=23021 och se om du lyckas se några laxar från norska älven suldalslågen, just nu står det en lax framför ena kameran!

söndag, juni 26, 2011

Hard As A Rock!

Efter att tagit en liten sovmorgon styrde jag till Brian Johnsons hesa stämma mot lite flugfiske. När albumet Ballbreaker börjar närma sig slutet är jag framme vid dagens "spot". Det blåser ganska mycket så några vak syns inte så en guldskallad brun nymf borde göra susen. Jag fiskar hem den med snabba handtwist hemtagningar, och efter bara ett par kast krokar jag en öring som bjuder upp till fin kamp. Men som tillslut får se sig slagen och håvas. Fortsätter sedan nöta på i vinden som vägrar att mojna. Läger efter stunds kastande ifrån mig spöt och plockar upp kameran istället och fotograferar lite med hopp om att de kanske ska sluta blåsa lite. Men det gör det inte så efter ett par bilder gör jag ett till försöka med spöt, utan resultat. Så jag bestämmer mig för att packa ihop och gå mot bilen där AC/DC konsert fortsätter hela vägen hem till Timrå.

måndag, juni 20, 2011

Dansbanan korta björken!

Igår kväll packade jag ner flugpinnen och åkte iväg med hopp om att kunna lura någon öring. När spöt är riggat och första kaffe koppen uppdrucken. Har jag kunnat se några enstaka vak och samtidigt har en ensam vulgata dansar kring en liten björk som växer alldeles intill där jag sitter och westrinar. Så lite väl optimistiskt knyter jag på en stor vulgata imitation, utan resultat. Vinden börjar öka kraftigt för ett tag och sländorna blåser all världens väg. Några minuter senare när det svarta otäcka molnen dragit förbi lägger sig vinden, och en riktigt fin kväll börjar ta sig. Spegelblankt vatten en skarp sol som är på nedgång och några fler vulgator som har gjort den ensam dansande vulgatan vid dansbanan kring den korta björken sällskap. Dessvärre inte så mycket vak, men ja ger förtroende för en kläckare. I samma veva som kastet rullar ut ser jag en stor spent spinner lägga sig på vattenytan två meter ifrån mig. Jag fokuserar blicken på min kläckare och SLURP! En öring var upp och tog den döende spenten, jag rycker till och små ler när jag vevar in linan och byter fluga till just en spent spinner. Men min spent var inget som lockade dom kräsna öringarna denna dag så jag packade ihop och begav mig till bilen.

onsdag, juni 15, 2011

Ge fan i våra vatten!!

Arjeplogs kommun vill bygga att vattenkraftverk i de öringrika arjeplogströmmarna. Detta är såklart helt vansinnigt, kommunen säger att vattenkraftverk inte kommer påverka fisket. Och de är ju ren idioti, nämn en gång ett vattenkraftverk INTE förstörde fisket. Men älvräddarna jobbar stenhårt för att stoppa detta spektakel och kommer att ha en manifestation i Arjeplog den 2 juli, be there! Om du inte kan, stöd dom genom att köpa en t-shirt som jag har gjort.

måndag, juni 13, 2011

Ensam i skutan!

Då har Mikael rest iväg till Sydamerika för att stanna där i 6 månader. Så i fortsättningen blir det fiske rapporterat endast från mig, eventuellt att det kan komma något inlägg från Micke om någon månad då han befinner sig i Costa Rica för lite big game fishing. Vi hann i alla fall ta en sista tur innan han åkte och det vart ett natt/morgon pass mellan torsdag och fredag. Tyvärr ingen fisk, några öringar och rödingar var upp och tog något i ytfilmen vid 1-3 tiden på natten, men i takt med att solen börja stiga avtog tråkigt nog vakandet. Men kan tänka mig att vakfesten nog drog igång när våra ögonlock började kännas allt tyngre och tyngre och vi bestämde oss för att åka hem, vi såg nämligen att en del Vulgata även kallad rocken började kläcka när vi packade ihop vårt pick och pack för att åka hem för några timmars skönhetssömn.

måndag, juni 06, 2011

Underbara älskade, Emphera Vulgata!

Tanke var att vi ikväll skulle åka och försöka lura något på torrfluga i en tjärn. Men Micke vart istället tvungen att åka och försöka fånga någon läderboll som 22 spelare springer och jagar. Så istället blev jag solo ikväll. Packade mammas lilla Clio med flytring, vadare och flugspö och begav mig. 50min senare sitter jag vi sjön där det blåser ganska bra, så de blev att pumpa upp ringen och ta sig en kopp kaffe och invänta och se om vinden mojnar lite, men icke. Så de blir till att knyta på en fulfluga(streamer) till en början, men det gav inge resultat. Ännu en kopp och en muffins, jag ser då att det verkar vara lä på andra sidan, och där kanske något är upp och vakar? Jag knatar bort till andra sidan i hopp om vak. Väl framme lokaliserar jag ett vak direkt, som jag kastar på och i andra försöket krokar jag en regnbåge i fin kondition på 5-6hg. Innan kvällen är över får 5st bågar syn håvmaskorna, dock ingen bjässe utan en topp på ca 8hg, samtliga i riktigt fin kondition. Tyvärr blev de inge bilder då jag ville ge dom friheten åter så fort som möjligt istället för att hålla på att strula fram kamera. Fick mig också en riktigt vacker syn denna kväll såg ett fåtal Vulgator som flög längs kanten, kanske kan kläckningen vara i full gång på vår kära Emphera Vulgata till nästa helg. Då väntar ett magiskt öringsfiske, förhoppningsvis !

Tight Lines !

Bilder säger mer än tusen ord!

Idag var nog troligtvis sista turen till Indalsälven med min vapendragare Mikael Gustafsson för detta år. Inge fisk blev det tyvärr, men ett par koppar kaffe och några schyssta bilder.

söndag, juni 05, 2011

ZXL vs Z-Axis

En veckas försening på min lilla test av flugspön, men den som väntar på något gott, har väntat en vecka för länge... Nej men ärligt talat, som jag tidigare skrivit testades båda spöna 1 dag, 2 olika fiskare och 3 olika linor. Vi börjar i den änden vi män oftast börjar i, den estetiska. Z-axis har en grön klinga, gröna lindningar som matchar klingan och ett nickelsilvrat rullfäste som matchar spöringarnas färg. Som helhet är det ett mycket gediget spö, snygg finish och ett spö som "andas" kvalitet. ZXL har en mörkröd, rödbrun klinga, mörkbruna lindningar och likt Z-axis har ZXL silvrigt rullfäste samt spöringar. Enligt mitt tycke är ZXL ett vackrare spö, klingan ger fina skiftningar i solsken, och dess färgkombination rödbrunt/silver och mörkt träinlägg i rullfästet gör det i min mening vackrare än Z-axis.

Vi kliver vidare in i hur spöna presterar. Z-axis beskrivs som ett snabbt spö, och ZXL är långsammare och har en djupare aktion. Vid kastande av spöna medför detta att ZXL behöver en extra dragning för att få upp linan i samma hastighet som vid kastande med Z-axis. Jag ska dock inte säga att det tar lång tid att kasta med ZXL, utan snarare att Z-axis näst in till kastar av sig själv. Med en lina som 555 så har man inga problem att kasta 25m. Sen att utläggen inte alla gånger är perfekta beror kanske mer på mig än på spöt. ZXL däremot klarar inte riktigt samma längder som Z-axis, här blir kasten 16-22 meter, men ofta med riktigt bra utlägg. Även min gode sidekick Haegga delar min uppfattning.

Vid drillning jobbar ZXL djupt ner i både 2 och 1 spösektionerna, vilket ger en enorm känsla i spöt även då fiskarna inte alltid är enorma. Z-axis jobbar i mestadels i 3 och lite i 2 spösektionerna vid drillning, det är fortfarande bra känsla i spöt även om det har en topp aktion. Det fiske som jag och Andreas i regel bedriver uppskattas känsla och presentation mer än kasta långt och länge. Så därför föll mitt val på ett Sage ZXL när jag väl lämnade tillbaka spöna. Så nu mer är jag stolt ägare av ett spö som förhoppningsvis tål vatten! Ryktet säger att vi imorgon /idag ska lura dom sista öringarna i älven... fortsättning följer!

lördag, juni 04, 2011

Ensam är stark!

Medan vissa ligger hemma i sängen och drar sig så tog jag en sväng till indalsälven utan Mickes vetskap. Det hela börjar inte bra, när jag gjort i ordning spöt inser jag att jag glömt kaffetermosen hemma på köksbänken, helvete! Men men inte lönt att åka tillbaka för den, börjar att gör några kast med en fluga av en lite större dimension, utan att någon öring vill hugga. Två timmar senare, med några flugbyten samt 70meter längre nedströms ger jag förtroende för en liten Grey&Green. Andra kastet hugger en riktigt fin öring som mäter upp till 61cm. En fin matbit som ska få mätta min mage någon dag i veckan. Skickar iväg en bild till Micke, som ringer upp 1,5 timme senare och fråga om jag skämtar och dömer ut mig efter noter som åker iväg utan att säga något. Bara konstatera, jag fiskar bättre utan Micke. Känns som de kan bli mycket fisk i sommar då han åker till Sydamerika om en vecka.

fredag, juni 03, 2011

Lika som bär!

Under torsdagen blev det inte mycket till fiske utan mest bilåkande för att kolla av lite nya vatten. Tiden som det var vindstilla kunde vi se några dagsländor Leptophlebia Marginata på vatten ytan.

Leptophlebia Marginata och min min variant

Dry or Die!

Nu är det ett några dagar sedan vi var ute och och dängde lite flugor. Men i Onsdag packade vi bilen och begav oss iväg för att vara borta 1 eller 2 dagar. Innan avfärd inhandlade vi viss mat och annat ätbart bland annat ett köttstycke som visade sig vara rutten så den blev inte uppäten. Men väl framme bestämde vi oss för att prova en obeprövad liten å som vi satellit fiskat fram. Vi ser några mindre vak som vi inte riktigt kan se vad det är för fisk, så vi presenterar en torrfluga för de i en mindre variant, och båda får hugg som visar sig vara mört. Så besvikelsen var stor och vi knallar vidare nedströms för att se hur ån ser ut och om någon annan fiskart visar sig, för de var ju inte mört vi var ute efter.Ingenting ser vi så vi beslutar oss att gå tillbaka till bilen och prova en tjärn med innehåll av öring och regnbåge. Tjärnen är alldeles spegelblank och värms upp av solens varma strålar, en riktigt kanon kväll! Allt eftersom vi börjar rigga flugspöna ser vi att fisken börjar visa sig, vi ser att den inte äter någonting från ytan utan kläckare som hänger strax under ytan. Då Mick får ordning på sin utrustning lite fortare en mig och går iväg mot ett vak och lägger ut flugan, han låter flugan ligga i vågorna från vaken en bra stund innan öringen går upp att tar hans fluga. Mick gör ett kraftfullt mothugg A lá William Moberg-Faulds, den sitter! En mindre öring som inte ger upp i första taget utan bjuder upp till en roligt drill med en del hopp och plask som tillslut landar i håven. Jag rusar dit tar någon bild och sedan får den friheten åter. Mitt spö är nu färdig tacklat och jag bevittnar ett vak cirka två meter från land. Jag smyger mig i rätt väderstreck och börjar ett kast där jag står cirka 10meter längre upp på land för att inte skrämma den. Första kastet läggs något närmare land en där fisken varit uppe, då vakar de igen en meter från min fluga. Jag väntar och läger ut ett kast precis i vaken och 3-4 sekunder efter flugan landat, slurp! Den är krokad och den rusar ut och en euforisk känsla skjuter genom kroppen när årets första på torrt är tagen. Fisken är i riktigt fin kondition för att vara i den storleken. Regnbågen håvas, avkrokas, fotas och åter utsätts. Skönt att äntligen vara igång, vi öppnar varsin starobrno och bevittnar de fantastiska skådespelet av vakande fisk och att solen precis håller på att gå ner till melodin av surrande mygg. Och där var den dagen över.

onsdag, maj 25, 2011

Skramlar till en ny 5#...

Som jag tidigare nämnt i något tidigare inlägg så är jag stolt ägare av ett
flugspö som inte tål vatten, detta har ju då medfört vissa komplikationer
när vi har dragit ut på riktigt fiske. Pappas gamla GFL har fått burit mina
linor men har ju blivit diskussion om vems fiskar det är, vem som får använda
spöt när han glömmer sin 6# hemma och så vidare... Så därför har jag tagit
mig i kragen och åkt ner till vår lokale handlare lånat två spön.

Bägge 9 fot långa, klass 5 och hör till de dyrare spöserierna.
Vår lokala handlare har av tyvärr bara ett märke av spön på denna nivå, i de bästa
av världar önskar man ju givetvis att man fick provkasta alla fina spön där ute i världen med alla möjliga linor, men tyvärr finns inte den möjligheten i Sundsvall. I varje fall, märket är amerikanska Sage, och de två spöna är det omtalade Z-Axis och spö nr.2 är ZXL. Efter att har gjort en kortare provkastning i Sidsjöns vatten har jag en liten favorit, men det stora testet kommer imorgon. Spöna ska synas, provkastas och provdrillas... Detta med 3 olika linor, Teeny G.F presentationlina, Cortland 555 och Rio Gold. Ett längre utlägg om mitt framtidaspö kommer imorgon. Sleep tight!!

tisdag, maj 24, 2011

Sydvästan och störtskurar!

Även om bloggen inte uppdateras betyder inte det att vi inte är ute och fiskar, tyvärr är sanningen den att uruselt fiske igår och idag gör att vi inte har så mycket att skriva om. Kraftig sydvästliga vindar har inte varit bra för fisket så nu väntar vi in nordanvinden. Inte nog med fel vind, det har regnat på oss också. Till och med gubbarna därnere svär åt vädergudarna!!

Det fina i fulvädret är de andra aktiviteterna man kan ägna sig åt, exempelvis att köpa fler fiskegrejer som snart dimpar ner i brevlådan, mestadels linor! Samt att boka finfiske i zon 2. Datumet är den 6/6, kanske lite väl sent men vi hoppas på det bästa !

söndag, maj 22, 2011

Extraordinär C&R

En strålande fin dag har nu gått till enda. Dagen har bestått av en kortare tur till Ljustorpsån med flugspöt för min del, där man försökte komma ihåg allt vad Mattias Drugge lärt en i veckan, och ja visst kasten ser mycket bättre ut, men någon fisk de vart det inte. Men undertiden jag stod där och svinga störs jag av att Barney Stinson sjunger ut "suit up" från telefonen, det är Micke i andra änden som är fiske sugen. Han ska plocka upp mig efter maten för färd mot Indalsälven.

Precis när den grillade öringen lagt sig i magen rullar saaben fram. Det börjar ganska trögt utan några som helst känningar. Men när man som minst anar det smäller det till i Mickes spö, en öring i standard storlek dvs 42-45cm som åter får friheten men på ett lite annorlunda sätt, hur det gick till får endast de inblandade veta. Fisket fortsätter och nästa spögung är det jag som får känna på, en öring i något mindre storlek.
Och så avslutades denna dag, och imorgon väntar nya äventyr vid flygplans avgas och vattenkraftverk.

lördag, maj 21, 2011

Ny potential

Idag blev det som sagt en sväng med våra fäder, fast så mycket fiske blev det egentligen inte. Utan de vart mest en prov tur för att kolla till ett par nya vatten, så de blev ingen fisk som landades om man nu inte ska räkna med mört och abborre som fångst, och de gör vi givetvis inte. Ån som vi besökte såg faktiskt riktigt potentiell ut på sina platser med några finna sel och nackar med en del djuphålor som förhoppningsvis öringen står i. Så det blir självklart ett återbesök dit när dagsländorna börjar visa sig i en lite större mängd än de få som var fram och visade sig idag. De blev även en visit i en tjärn där mört och abborre landades, där vet vi inte säkert om de finns någon ädlare valör av fisk.

fredag, maj 20, 2011

Fjällande Havsöringar !

Under två timmar efter jobbet igår blev det lite havsörings fiske i Indalsälven, där det var väldigt mycket vatten så det var bra fart på älven. Lyckades landa en silverblank öring som ska avnjutas grillad i helgen.

Idag när jag varit och gjort rätt för mig på arbetet har semesterglidaren Micke även kallad Thunder varit i älven och även han lyckades kroka en öring i ungefär samma storlek som den jag fick.

Imorgon har vi planerat in en tur för lite öring- och röding fiske i en liten skogså och den närliggande tjärnen. Under denna tur kommer även våra fäder följa med, så vi får se vilka som lyckas bäst, den äldre generationen eller den yngre. Jag lägger i alla fall mina pengar på den yngre.

Tight Lines!

torsdag, maj 19, 2011

Toppendag med M.Drugge!

Onsdag kväll, störtskurar och hagel blandat med solsken. Torsdagmorgon, solsken och inte ett moln på himlen, det vill säga goväder på kastkursen vi hade bokat med Mattias Drugge. Jag svänger förbi casa de la Haegga och vi sätter kurs mot Klingstagården. 2 1/2 timme teori om hur en fluglina beter sig och hur vi bör göra för att få långa och fina kast. Efter en liten lunch är vi på plats vid Ljungans mörka vatten, och väl där konstateras ganska snart att hur vi bör hantera spö och lina är enklare sagt än gjort. Som god instruktör visar Drugge hur vi skall göra, kort konstaterande - Hur kan något så svårt se så lätt ut ??

Men eftervad dagen lider och goda instruktioner av Mattias börjar kasten bli bättre och bättre. Fina små hjul drar iväg våra linor. Vid slutet av dagen ska jag inte säga att det ser bra ut, men mycket bättre än vid dagens början och det känns som mycket väl investerade slantar. Tack för en bra dag Mattias Drugge!

fredag, maj 06, 2011

Bland räddningspådrag och karnevaler!

Efter en kortare vadringstur iklädd "kondombyxa" och flugspö i ena handen var vi framme vid sjön där vi tänkt försöka lura någon öring eller röding. De första som gjordes var att hälla uppe en kopp kaffe och se om några vak kunde lokaliseras, svaret på de vart negativt till en början i alla fall. Därför lät vi en nymf få förtroendet längst ut på tafsen. Micke knatar iväg en liten bit bortom synhåll för mig, jag provar ett och annat kast på startplatsen. Efter ett par kast ser jag ett vak en bra bit ut i sjön och helt klart utom räckhåll för min kastteknik. En euforisk känsla uppstår över att sett årets första vak, efter ytterliggare några minuter letar sig ytterligare några vak närmare mig och en liten fjädermygg knyts på, utan resultat. Micke kommer tillbaks och den vanliga frasen växlas "fått nå? inga känningar?" och svaret på bägge var nej. Men några vak hade även visat sig för han, men tyvärr även dom utom kasthåll. Vi fortsätter nötta på utan resultat och bestämmer oss för att gå tillbaka till bilen och söka upp en annan tjärn. Väl framme inleder vi med att tända upp en brasa för lite korvgrillning. Under grillningen uppstår en fruktansvär händelse, när jag grillar andra korven och hör ett plask i tjärn och vänder mig om för att kolla och i samma ögonblick faller min korv av från grillpinnen och ner i glöden/elden. Innan jag uppfattat det och påbörja ett räddningsförsöka var det för sent, det enda som hände var att jag brände mig, och korvens liv gick ej att rädda. För övrigt var det bara en fågel som plaskade och ingen gigantisk fisk. Efter den lilla händelsen började vi fiska och i samma veva börjar det regna mer och mer, men vi krigar på. Micke har en känning på en nymf som han inte lyckas kroka eftersom hans tankar var långt bort bland karnevaler i Rio de Janeiro. En rejäl fisk visar sig en stund efter men våra flugor dög tydligen inte för den.

söndag, maj 01, 2011

Bonus

Precis hemkommen från en kortare fisketur i Indalsälven, tanken va att fortsätta nöta kastteknink med tvåhandsspöna. Har blivit 3-4 svängar ner till älven denna vecka för att kunna få till kasten, så man är redo när laxarna börjar inta våra vattensystem. Kasten börjar faktiskt bli bättre och bättre även fast de inte är i närheten av acceptabelt. Men man börjar i alla fall få förståelse för kastets fysik vad som man gör fel och även rätt emellan åt. Och denna dag bjöd även på en bonus, jag lyckas kroka en mindre öring kring kilot så då har man tappat oskulden på tvåhandsspöt, vilket känns mycket bra.

Är bara ca 3 veckor kvar tills vi ska på Mattias Drugges kastkurs i Sundsvall också, som jag längtar otroligt till, så man verkligen kan få en rätsida på sitt kastande.

torsdag, april 28, 2011

Learning the ropes...

Ny dag, samma vatten. Återigen tog vi en liten tur till Älven för att försöka på oss fiske med våra tvåhandsspön. Oh hua vad trögt det gick till en början, trassel, 6 meters kast och helt slut i armarna efter 30 minuter. Jag själv var nära på att ge upp, men Andreas föreslog en kaffe och efter det tog vi nya tag. Eftersom började D-looparna bli bättre, lät spöt göra jobbet och vips så ville linan dra sig ur spöögglorna och lägga sig både snyggt och bra!! Mycket kul och mycket nöjje med tvåhandsspö!!

tisdag, april 26, 2011

Våröring i Vårsolen!

Rödmåndag innebär att även Andreas är ledig, och med strålande sol hela helgen bestämde vi oss för att pröva lyckan i älven. En mindre gädda landades innan kafferast ett, inte riktigt vad vi hoppades på, men Andreas hade spöböj åtminstone! Livets dryck slank ner i magen och vi återtog fisket, många kast och lång väntan gjorde att vi återigen kollade djupt i kaffemuggen. Tror dock att vi inte var ensamma om sysselsättningen då det inte var många båtar som doppa håven.

Vi bestämde oss för att byta taktik, fiska nära Helenas och låta båten driva. Detta resulterade i en liten öring för Andreas del. Ca 8-9 hekto och bra kondition för att vara en överståndare. Men summa summarum av premiärturen i älven. Vänta in vårfloden och vänta in nystiget!!