måndag, juni 20, 2011

Dansbanan korta björken!

Igår kväll packade jag ner flugpinnen och åkte iväg med hopp om att kunna lura någon öring. När spöt är riggat och första kaffe koppen uppdrucken. Har jag kunnat se några enstaka vak och samtidigt har en ensam vulgata dansar kring en liten björk som växer alldeles intill där jag sitter och westrinar. Så lite väl optimistiskt knyter jag på en stor vulgata imitation, utan resultat. Vinden börjar öka kraftigt för ett tag och sländorna blåser all världens väg. Några minuter senare när det svarta otäcka molnen dragit förbi lägger sig vinden, och en riktigt fin kväll börjar ta sig. Spegelblankt vatten en skarp sol som är på nedgång och några fler vulgator som har gjort den ensam dansande vulgatan vid dansbanan kring den korta björken sällskap. Dessvärre inte så mycket vak, men ja ger förtroende för en kläckare. I samma veva som kastet rullar ut ser jag en stor spent spinner lägga sig på vattenytan två meter ifrån mig. Jag fokuserar blicken på min kläckare och SLURP! En öring var upp och tog den döende spenten, jag rycker till och små ler när jag vevar in linan och byter fluga till just en spent spinner. Men min spent var inget som lockade dom kräsna öringarna denna dag så jag packade ihop och begav mig till bilen.

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP