fredag, juni 03, 2011

Dry or Die!


Nu är det ett några dagar sedan vi var ute och och dängde lite flugor. Men i Onsdag packade vi bilen och begav oss iväg för att vara borta 1 eller 2 dagar. Innan avfärd inhandlade vi viss mat och annat ätbart bland annat ett köttstycke som visade sig vara rutten så den blev inte uppäten. Men väl framme bestämde vi oss för att prova en obeprövad liten å som vi satellit fiskat fram. Vi ser några mindre vak som vi inte riktigt kan se vad det är för fisk, så vi presenterar en torrfluga för de i en mindre variant, och båda får hugg som visar sig vara mört. Så besvikelsen var stor och vi knallar vidare nedströms för att se hur ån ser ut och om någon annan fiskart visar sig, för de var ju inte mört vi var ute efter.Ingenting ser vi så vi beslutar oss att gå tillbaka till bilen och prova en tjärn med innehåll av öring och regnbåge. Tjärnen är alldeles spegelblank och värms upp av solens varma strålar, en riktigt kanon kväll! Allt eftersom vi börjar rigga flugspöna ser vi att fisken börjar visa sig, vi ser att den inte äter någonting från ytan utan kläckare som hänger strax under ytan. Då Mick får ordning på sin utrustning lite fortare en mig och går iväg mot ett vak och lägger ut flugan, han låter flugan ligga i vågorna från vaken en bra stund innan öringen går upp att tar hans fluga. Mick gör ett kraftfullt mothugg A lá William Moberg-Faulds, den sitter! En mindre öring som inte ger upp i första taget utan bjuder upp till en roligt drill med en del hopp och plask som tillslut landar i håven. Jag rusar dit tar någon bild och sedan får den friheten åter. Mitt spö är nu färdig tacklat och jag bevittnar ett vak cirka två meter från land. Jag smyger mig i rätt väderstreck och börjar ett kast där jag står cirka 10meter längre upp på land för att inte skrämma den. Första kastet läggs något närmare land en där fisken varit uppe, då vakar de igen en meter från min fluga. Jag väntar och läger ut ett kast precis i vaken och 3-4 sekunder efter flugan landat, slurp! Den är krokad och den rusar ut och en euforisk känsla skjuter genom kroppen när årets första på torrt är tagen. Fisken är i riktigt fin kondition för att vara i den storleken. Regnbågen håvas, avkrokas, fotas och åter utsätts. Skönt att äntligen vara igång, vi öppnar varsin starobrno och bevittnar de fantastiska skådespelet av vakande fisk och att solen precis håller på att gå ner till melodin av surrande mygg. Och där var den dagen över.

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP