söndag, juni 05, 2011

ZXL vs Z-Axis

En veckas försening på min lilla test av flugspön, men den som väntar på något gott, har väntat en vecka för länge... Nej men ärligt talat, som jag tidigare skrivit testades båda spöna 1 dag, 2 olika fiskare och 3 olika linor. Vi börjar i den änden vi män oftast börjar i, den estetiska. Z-axis har en grön klinga, gröna lindningar som matchar klingan och ett nickelsilvrat rullfäste som matchar spöringarnas färg. Som helhet är det ett mycket gediget spö, snygg finish och ett spö som "andas" kvalitet. ZXL har en mörkröd, rödbrun klinga, mörkbruna lindningar och likt Z-axis har ZXL silvrigt rullfäste samt spöringar. Enligt mitt tycke är ZXL ett vackrare spö, klingan ger fina skiftningar i solsken, och dess färgkombination rödbrunt/silver och mörkt träinlägg i rullfästet gör det i min mening vackrare än Z-axis.

Vi kliver vidare in i hur spöna presterar. Z-axis beskrivs som ett snabbt spö, och ZXL är långsammare och har en djupare aktion. Vid kastande av spöna medför detta att ZXL behöver en extra dragning för att få upp linan i samma hastighet som vid kastande med Z-axis. Jag ska dock inte säga att det tar lång tid att kasta med ZXL, utan snarare att Z-axis näst in till kastar av sig själv. Med en lina som 555 så har man inga problem att kasta 25m. Sen att utläggen inte alla gånger är perfekta beror kanske mer på mig än på spöt. ZXL däremot klarar inte riktigt samma längder som Z-axis, här blir kasten 16-22 meter, men ofta med riktigt bra utlägg. Även min gode sidekick Haegga delar min uppfattning.

Vid drillning jobbar ZXL djupt ner i både 2 och 1 spösektionerna, vilket ger en enorm känsla i spöt även då fiskarna inte alltid är enorma. Z-axis jobbar i mestadels i 3 och lite i 2 spösektionerna vid drillning, det är fortfarande bra känsla i spöt även om det har en topp aktion. Det fiske som jag och Andreas i regel bedriver uppskattas känsla och presentation mer än kasta långt och länge. Så därför föll mitt val på ett Sage ZXL när jag väl lämnade tillbaka spöna. Så nu mer är jag stolt ägare av ett spö som förhoppningsvis tål vatten! Ryktet säger att vi imorgon /idag ska lura dom sista öringarna i älven... fortsättning följer!

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP